آیا کاهش حساسیت به طعم شیرین بروی ابتلا به دیابت تأثیر می گذارد؟

کاهش حساسیت به طعم شیرین می تواند به افزایش مصرف شکر منجر گردد که یکی از عوامل پیش برنده ی ابتلا افراد به پیش دیابت و دیابت کامل است. بهمین منظور محققان به ارزیابی حساسیت به طعم شیرین در افراد مبتلا به پیش دیابت پرداختند و آنرا با افراد دیابتی و افراد غیردیابتی مقایسه نمودند.

در این تحقیق 40 فرد مبتلا به پیش دیابت ، 40 فرد مبتلا به دیابت و 34 فرد غیردیابتی به عنوان گروه کنترل شرکت داشتند. این سه گروه از نظر سن، جنسیت و BMI  همسان شدند. طبقه بندی افراد در گروه ها براساس مقدار هموگلوبین A1C  آنها صورت گرفت.

شناسایی و آستانه ی تشخیص شیرینی با روش multiple forced-choiceو با استفاده از محلولهای سوکروز که با رقت های یک چهارم نسبت به یکدیگر تهیه شده بود، ارزیابی گردید.

شدت احساس درک شده برای مجموعه ای از غلظت های مافوق آستانه از محلولهای سوکروز آماده شده با رقت های یک دوم تعیین گردید و رده بندی آن براساس مقیاس آنالوگ بصری انجام شد. محققان از نرم افزار SPSSنسخه ی 21برای آنالیز اطلاعات استفاده کردند.متوسط آستانه ی  شناسایی طعم شیرین(SD) برای افراد دیابتی، پیش دیابتی و غیردیابتی به ترتیب برابر با( 0.025 (0.01), 0.018 (0.01) و 0.015 (0.01) بود که بطور قابل توجهی در گروه دیابتی در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت. (P=0.03).

میانگین آستانه ی تشخیص (recognition thresholds)در میان سه گروه تفاوتی نداشت.

 وقتیکه درجه ی شدت برای غلظت های مافوق آستانه سوکروز با یکدیگر مقایسه شد برای تمام غلظت های مافوق آستانه ، تفاوت قابل توجهی در بین 4 غلظت (P<0.001) و بین 3 گروه در درجه ی غلظت های مافوق آستانه (P<0.05) مشاهده شد. آنالیزهای بیشتر نشان داد افراد گروه دیابتی پایین ترین درجه ی شدت مافوق آستانه را نسبت به گروه کنترل دارند (P<0.001). اگر چه میانگین درجه شدت مافوق آستانه در افراد گروه پیش دیابت بین دو گروه دیابتی و افراد نرمال بود اما تفاوت قابل توجهی مشاهده نشد.

این اولین  تحقیق برای نشان دادن میزان حساسیت به طعم شیرین در افراد مبتلا به پیش دیابت بود. یافته های این تحقیق از این فرضیه که حساسیت به طعم شیرین در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می یابد، حمایت نمی کند.

با این حال نتایج تحقیق اخیر از یافته های قبلی درباره ی کاهش حساسیت به طعم در افراد دیابتی پشتیبانی می کند. مشاهدات نشان می دهد افراد مبتلا به پیش دیابت دارای مقادیر متوسطی برای آستانه ی همه ی طعم ها و درجه بندی طعم مافوق آستانه هستند، این موضوع نشان می دهد برای آزمون این فرضیه باید تحقیقات بیشتری بروی جمعیت بزرگتری از افراد مبتلا به پیش دیابت با معیارهای غربالگری اختصاصی تر انجام شود.

منبع :www.diabetesincontrol.com